Arvid Nordquist lever inte på gamla meriter

För tjugo år sedan fanns det inga oklarheter. Kaffe var kaffe och inget annat. Idag har internationella trender, kafékulturen och vår egen nyfikenhet ändrat synen på vår nationaldryck. Hos Arvid Nordquist i Sundbyberg tar man vara på intresset.
 
 
Han har varit i branschen i 30 år och sett kaffet gå från att bara vara kaffe till att bli latte, cappucino, espresso och mycket mer. Philippe Barreca är inköps- och kvalitetsansvarig på Arvid Nordquist och det råder inga tvivel om att han har koll på det mesta som rör kaffesorter, kaffekonsumtion och kaffetrender.
 
– Konsumenterna är oerhört nyfikna på allt som är nytt, säger Philippe. Därför går det inte att leva på gamla meriter. Vi har sålt kaffe i mer än 120 år, men tar det inte lugnare för det. Snarare tvärtom.
 
Philippe berättar att man noga övervakar trenderna i USA, Japan och Västeuropa, som är föregångarna inom kaffe. Kanske kunde man tro att Italien är en viktig inspirationskälla, men faktum är att de italienska kaffedrickarna är väldigt konservativa.
 
Kaféer bästa testmiljön
 
På sitt CV kan Philippe ståta med att ha varit med att ta fram flera av dagens Classic-
blandningar – Gran Dia och Festivita är två exempel. En ny smak måste först godkännas av testpanelen på Arvid Nordquist, sedan provsmakas av fokusgrupper
och sedan skickar man ut ett antal provpaket till kaféer i Stockholm.
 
– Kaféerna ger bäst feedback, säger Philippe. Kaffet är en så oerhört viktig del av deras verksamhet och de har duktiga baristor som kan bedöma smak och kvalitet. Vi brukar skicka testpåsarna till dem som inte är våra kunder, för att få så ärliga svar som möjligt.
 
Från topp till kopp
 
Det finns två sorters kaffebönor, arabica och robusta. Så gott som allt kaffe som säljs i Sverige är arabica, som är den finare av de två. Skillnaden beror på att robusta odlas på låglandet, medan arabica kräver en höjd på 900–2000 meter.
 
 
– Arabica är svårare att odla och därför dubbelt så dyr. Men för svenskarna finns det inget alternativ. Det ska vara arabica, det går inte fuska, säger Philippe.
 
Bara fyra bryggare brygger »rätt«
 
I Sverige är vi alltjämt tvåa när det gäller kaffekonsumtion per capita. Finländarna leder med knapp marginal – 3,5 koppar om dagen mot våra 3,2. I volym vinner USA med Brasilien som god tvåa.
 
Med tanke på vår stora kärlek till kaffet är det lite märkligt att tillagningen ofta går lite på känn – man mäter upp lite slumpmässigt, tar en skopa för kannan. Märkligt är också det faktum att det finns så få bryggare, faktiskt bara fyra på svenska marknaden, som brygger kaffet på exakt rätt sätt.
 
– Vattnet ska snabbt värmas upp till 92 grader, säger Philippe. Annars stannar aromen kvar i filtret. Vi hade en tävling där ett antal personer vann just en av de kaffebryggare som brygger rätt. Flera hörde av sig efteråt och var jätteförvånade över skillnaden mot deras gamla bryggare.
 
Filtret är också viktigt. Både de vita och bruna filtren som säljs idag är miljövänliga och är man finsmakare bör man välja vita. De bruna lämnar kvar smakegenskaper i kaffet, har Philippe och hans kollegor kunnat konstatera.
 
Bönor i nya banor
 
 
Arvid Nordquist producerar 60000 förpackningar om dagen. Dessa hamnar i wellbrickor och wellådor från Stora Enso Packaging, som även har levererat en ny förpackningslinje för kaffepåsar. Linjen omfattar en wraparoundmaskin, ett bansystem och en etiketteringsmaskin.
 
En intressant sak med den nya linjen är att användaren kan köra in en hel EUR-pall i maskinen. Stora Ensos säljare Thomas Sundling berättar mer:
 
 
– Genom att man kör in hela pallen slipper man lasta över wellemballaget till maskinen. Detta är en stor ergonomisk fördel när man hanterar stora ark.
 
På så sätt blir det lite lättare för kaffet att nå ut till svenskarna. För utan våra 3,2 koppar är det ju svårt att klara arbetsdagen.
 
Mer om Arvid Nordquist, Classic och kaffe hittar du på www.arvidnordquist.se. Läs mer om våra förpackningar i wellpapp, tryck på förpackningar och automatisering.