Anpassade e-handelslådor höjer varumärkesupplevelsen

Tiger och Peak Performance skickar premium upplevelser

Vad har Tiger of Sweden och Peak Performance gemensamt? Jo, båda skickar sina kläder och övriga produkter i högkvalitativa lådor från Stora Enso Packaging. Förpackningarna, framtagna speciellt för e-handel, är en viktig del av varumärkesupplevelsen. Kunden ska alltid få samma känsla, oavsett var man handlar.

Tiger och Peakperformance skickar premium upplevelser 122x728

Även de mer exklusiva kläd- och sportmärkena köps i allt högre grad via nätet. Därför satsar många varumärken på skräddarsydda e-handelslådor som håller hela vägen hem till kunden.

Peak Performance, Tiger of Sweden och By Malene Birger är tre välkända premiumvarumärken i Norden. Samtliga ägs av danska IC Group, som ville se över förpackningarna för e-handel i samband med att varumärkena skulle få nya webbutiker.

Erbjudandet med Design Studio och möjligheten att tillsammans arbeta fram rätt lösning var en starkt bidragande anledning till att man valde Stora Enso Packaging.

– Kunden ska få rätt upplevelse av varumärket, och då handlar det inte bara om tryck och design, säger Stina Vejlskov Nielsen, projektledare med logistikansvar på IC Group. Lådan får helt enkelt inte kännas tråkig när kunden får den.

Tiger och peak performance 1200x728Catarina Wikström, e-shop manager på Tiger of Sweden, hade en tydlig bild av vad arbetet med Stora Enso skulle utmynna i:

– Vi skickar ju bland annat ut många kostymer till våra kunder, och det hände tidigare att lådan plattades till på mitten under transport, säger Catarina. Med våra nya lådor ville vi hitta en rejälare kvalitet som höll formen hela vägen och samtidigt stärkte varumärket.

– Till vår workshop i Design Studio hade vi med oss ett antal varor så att vi kunde prova meddetsamma om en idé fungerade eller inte, fortsätter Stina. Tillsammans med Stora Ensos experter tog vi stegvis hand om alla våra krav. Vi ville ha så få lådor som möjligt, men ändå täcka in hela produktspektrat.

I grunden har de tre varumärkenas lådor samma funktion, där användaren även får ett smidigt handtag för att enkelt kunna bära hem lådan från uthämtningsstället. 

– När man handlar från oss ska man inte bara få en låda, utan en premiumupplevelse, avslutar Catarina.