När de första vattentäta tulpanlådorna levererades ut från Lagergrens Handelsträdgård lät responsen från de många handlarna inte vänta på sig.
– Handlarna har varit mycket nöjda med enkelheten, säger Björn Lagergren, VD och delägare på företaget som varje år odlar över 14 miljoner tulpaner. Vid leveransen har de endast behövt fylla på cirka tre liter vatten i lådan och ställa ut den i butiken.
I butiksmiljön är tulpanerna ofta det första som kunderna ser, och då är det av stor vikt att helheten ser attraktiv ut. Därför fungerar lådan både som transport- och displaylösning. För att fånga ögat har lådorna fått ett blått och gult tryck och texten ”Svenska tulpaner”.
Från plasttråg till well
Tulpanlådorna från Stora Enso Packaging är helt återvinningsbara. Just återvinningen var en anledning till att produkten togs fram. Tidigare innehöll motsvarande lösningar ett plasttråg som krånglade till sorteringen för handlarna.
För att klara vattentåligheten har de nya lådorna byggts upp med hjälp av ett vattentätt lim. Innan packning viks de ihop i en lådresare på plats hos Lagergrens.
– Vi är oerhört nöjda med slutprodukten, både kvalitets- och layoutmässigt, fortsätter Björn. Vi hade ett mycket bra samarbete med Håkan Söderström hos Stora Enso, där vi fick möjlighet att vara med vid skissandet och prototyputvecklingen. De skötte även anpassningen av förpackningen till vår lådresare.
Mer om Lagergrens Handelsträdgård hittar du på www.lagergrens.se