Förpackningar för drycker

Den globala försäljningen av detaljhandelsförpackningar väntas öka med en positiv CAGR på 2 % till 2018, vilket innebär en ökning med 26,5 miljarder enheter för drycker med låg alkoholhalt som öl och cider. Stora internationella varumärken dominerar fortfarande marknaderna. Mikrobryggerier är däremot inne i en stark utveckling och fortsätter att ta marknadsandelar på lokala marknader i Väst- och Östeuropa. Varumärkesägare hanterar det nya marknadsklimatet med innovationer som nya smaker och nya innovativa produkter.

Utmaningar

Hantverksöl har blivit mainstream och segmentet riskerar att tappa i status. Större varumärkesägare hanterar förändringarna på marknaden genom att utveckla segmentet med lägre alkoholhalt, till exempel med frusen öl och cider.

Cidertillverkare kan undersöka efterfrågan på "hantverkscider" och utöka sitt premiumsortiment. I takt med att cidermarknaden håller på att mogna och konsumenternas cidermedvetande ökar så kommer efterfrågan att delas upp mellan prismedvetna masskonsumenter och kvalitetstörstande ciderentusiaster.

Fler ekologiska produkter tar sig in på marknaden i det här segmentet, och det här är en pågående trend inom alla livsmedelssegment som tros fortsätta.

Så kan dina förpackningar vara till hjälp

Prispressen kan tvinga varumärkesägare att standardisera sina kostsamma primärförpackningar. Det här gör att sekundärförpackningarna blir ett smart sätt att differentiera sig och skapa variation på hyllorna, vilket motverkar en utveckling mot att varumärket ses som en stapelvara.

Använd en uppdelad förpackningsstrategi med lösningar för prismedvetna konsumenter som ökar kampanjförsäljningen och merförsäljningen med gåvoförpackningar och multipack. För de som söker kvalitet är det lika viktigt med noga utvalda kvalitetsmaterial och tryck av bra kvalitet.

Se till att förpackningsmaterialen kommer från en förnybar källa, till exempel certifierade träfibrer. Mer än 80 % av millenniegenerationen tycker att det är viktigt med miljömässigt hållbara förpackningar, och ser dem dessutom som en del av varumärket när de fattar köpbeslut.

Läs mer om wellförpackning.

Se relaterade case.