Thule packade om: etikett blev tryck, brunt blev svart

 
Premiumkänslan var tydlig i Thules produkter, men fanns inte alltid representerad i förpackningarna. En satsning på design och tryck som kommunicerar med kunden gjorde varumärket tydligt från första anblick ute i butikerna.
 
 
Thules breda produktutbud med transportlösningar som takboxar, cykelhållare och takräcken säljs över hela världen. Produkterna har traditionellt sett varit starka i säljkanaler med transportinriktning, t.ex. biltillbehörsbutiker. Där använder Thule sedan en tid tillbaka ett butikskoncept där förpackningarna är ett viktigt inslag.
 
Att förpackningarna skulle se attraktiva ut var därmed ett måste. Samtidigt som det nya konceptet togs fram bytte man således ut den tidigare lösningen, brunt emballage med stora etiketter, mot nya svarta förpackningar med offsettryck.
 
 
– Svarta, väldesignade förpackningar av bra kvalitet ger premiumkänsla och går i linje med varumärket i övrigt, säger Samuel Silverudd, Marketing Communication Manager på Thule Sweden.
 
 
Förpackningen ska sälja sig själv
 
Omformningen passade även bra när Thule skulle öka sin närvaro i sport- och fritidsbutiker. Där är det ännu viktigare med förpackningar som säljer sig själva. 
– Förpackningarna ska fungera i en global miljö eftersom vi har återförsäljare över hela världen, fortsätter Samuel. När det gäller sportbutiker och liknande säljkanaler kan kunskapen om våra produkter variera. Det gör det extremt viktigt med självsäljande, informerande förpackningar.
 
Stora Enso Packaging har varit en av Thules samarbetspartners i arbetet med nya förpackningar. Fokus har legat på att få rätt övergångar och färgton i bilderna.
 
– Vi har hårda krav på våra leverantörer och de här förpackningarna har en design som är en tryckmässig utmaning. Men nu har de varit ute på marknaden ett par år och gjort shoppingupplevelsen betydligt trevligare. Varumärket hänger ihop bättre och vi får en bättre helhet, konstaterar Samuel.
 
Mer om Thule hittar du på www.thule.se och här kan du läsa mer om tryck på förpackningar.